CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, September 8, 2008

IDEA(ILHAM)

Kes 1

Seorang bangsa india ditangkap krn tidak fasih berbahasa melayu.Dia ditahan di depot tahanan warga asing.Disini nampak akan pentingnya setiap warga Malaysia wajib fasih berbahasa Melayu.Semangat akan cintakan negara bagi non Muslim mesti di hayati.

Dari sudut pengurusan pula pembaziran kos telah berlaku selama 1 tahun utk menanggung perbelanjaan hidup wanita bersama anaknya.Bayang kan jika perkara ini berlaku pada setiap negara yg ada di dunia ini.Byk wang yg dpt di salurkan pd perkara yg lebih bermanfaat sprt kos utk kursus pendidikan percuma bersyarat bg rakyat yg berpendapatan rendah atau mempunyai ahli keluarga yg ramai utk di tanggung.

Kos pengurusan tadi juga terlibat bagi pegawai yg bertanggungjawab,kos minyak,kos tekanan hidup utk pegawai yg terlibat,kos masa terbuang,kos ruang tempat tinggal,kos keluarga terbabit utk mencari jln penyelesaian di mahkamah n byk lagi kos yg tertanggung hanya kesilapan yg tidak profesional.

Jadi,bukan mudah utk menjadi pegawai penguatkuasa yg mempunyai kuasa menentukan kelancaran pentadbiran negara serta penjimatan wang rakyat dunia amnya.

0 comments: